Digital Marketing Qualification w skrócie DIMAQ

Jeśli poszukujesz odpowiedzi na kilka z poniższych pytań, to jesteś na dobrej stronie.

Mam nadzieję, że przygotowane zestawienie zachęci Cię do podjęcia wyzwania potwierdzającego Twoje digitalowe kompetencje. Zapraszam do lektury.

  1. Co to jest Dimaq?
  2. Dla kogo?
  3. Jak wygląda egzamin?
  4. Jakie obszary tematyczne obejmuje egzamin?
  5. Ile czasu obowiązuje certyfikat Dimaq?
  6. Co to jest recertyfikacja?
  7. Jak przygotować się do egzaminu?
  8. Potrzebujesz słów otuchy ?

 

Co to jest Dimaq?

DIMAQ (Digital Marketing Qualification) jest cenionym w branży programem certyfikacji kompetencji e-marketingowych. Aby uzyskać certyfikat DIMAQ należy zdać egzamin sprawdzający wiedzę z 12 obszarów marketingu cyfrowego, takich jak strategia, display, social media, programmatic, ale też e-commerce oraz prawo w internecie. Metodologia DIMAQ została opracowana przez ekspertów powołanych przez IAB Polska pod nadzorem merytorycznym Branżowej Rady ds. Kompetencji IAB Polska. Ze względu na dynamicznie rozwijającą się branżę certyfikat ważny jest przez 2 lata i podlega procedurze recertyfikacji. Certyfikat istnieje od 2015 roku. Przystąpienie do egzaminu jest płatne.

 

Dla kogo certyfikat Dimaq?

Certyfikat Dimaq jest dla ciebie, jeśli zawodowo zajmujesz się e-marketingiem lub marketingiem.

Warto przystąpić do egzaminu jeśli chcesz potwierdzić swoje kwalifikacje, wiedzę i umiejętności z zakresu digitalu. Możesz uzyskać certyfikat na poziomie Basic lub Professional.

 

Jak przebiega egzamin?

Egzamin przeprowadzany jest pod nadzorem komisji w siedzibie IAB Polska w Warszawie przy użyciu specjalnej platformy egzaminacyjnej.

Wyniki egzaminu znane są zaraz po zakończeniu egzaminu.

Test weryfikuje praktyczną wiedzę z 12 obszarów e-marketingu oraz sprawdza umiejętność jej zastosowania składa się z 80 pytań.

Poziom Basic zawiera pytania jednokrotnego wyboru.

Poziom Professional składa się z pytań wielokrotnego wyboru.

Na rozwiązanie testu mamy 60 minut.

Próg zdawalności to 75% poprawnych odpowiedzi.

 

Jaka obszary tematyczne obejmuje egzamin?

Aby uzyskać certyfikat musimy wykazać się wiedzą z 12 obszarów e-marketingu.

  1. DIGITAL MARKETING – PODSTAWY I TRENDY
  2. STRATEGIA I PLANOWANIE
  3. DISPLAY ADVERTISING i PROGRAMMATIC
  4. SEARCH ENGINE MARKETING
  5. VIDEO ADVERTISING
  6. SOCIAL MEDIA
  7. CONTENT MARKETING I WEBWRITING
  8. MOBILE MARKETING
  9. E-MAIL MARKETING
  10. E-COMMERCE
  11. ANALITYKA INTERNETOWA I UX
  12. PRAWO W INTERNECIE

Szczegółowy zbiór podstawowych pojęć: https://www.dimaq.pl/files/DIMAQ_sylabus.pdf

 

Ile czasu obowiązuje certyfikat Dimaq?

Certyfikaty ważne są dwa lata. Każdy certyfikat jest imienny, posiada indywidulany numer. Ze względu na bardzo dynamicznie rozwijającą się i zmieniającą branżę wymaga okresowej aktualizacji (czas ważności to 2 lata).

Przedłużyć ważność certyfikatu możemy poprzez ponowne przystąpienie do egzaminu, lub też uczestnictwo w programie recertyfikacji.

 

Co to jest recertyfikacja?

W zależności od posiadanego certyfikatu musimy w okresie jego ważności zdobyć odpowiednią ilość punktów. Zdobyte punkty należy zgłosić poprzez platformę Dimaq.

Certyfikat Dimaq Basic wymaga zdobycia 50 punktów.

Certyfikat Dimaq Professional wymaga zdobycia 100 punktów.

 

Punkty recertyfikacyjne przyznawane są za:

  1. kształcenie na studiach wyższych lub podyplomowych
  2. udział w grupach roboczych IAB Polska
  3. udział w branżowych konferencjach (wykładowca, prelegent, uczestnik)
  4. udział w szkoleniach/warsztatach (wykładowca, prelegent, uczestnik)
  5. publikacje dotyczące digital marketingu

Lista punktowanych wydarzeń: https://www.dimaq.pl/eventy

 

Jak przygotować się do egzaminu?

Są dwie drogi. Pierwsza na pewno szybsza to szkolenia płatne, druga to nasza własna nauka.

 

Szkolenia płatne: IAB Polska, jak również wiele innych firm zewnętrznych organizuje płatne szkolenia przygotowujące do egzaminu Dimaq. Łatwo znajdziesz informacje w internecie wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarkę frazę „szkolenia Dimaq”. Zaletą szkoleń jest doświadczenie certyfikowanego trenera, który dzięki swojej wiedzy zdecydowanie przyspiesza proces przygotowania się do egzaminu.

Praca we własnym zakresie: Zapoznanie się z sylabusem, zrobienie testu składającego się z pytań przykładowych (test znajdziesz na końcu sylabusa). Skorzystanie z bazy wiedzy znajdującej się na stronie https://www.iab.org.pl/baza-wiedzy/ . Warto również sięgnąć po branżowe lektury systematyzujące wiedzę. Tylko pamiętaj, aby sprawdzać czas publikacji. Jak wiemy digital to bardzo szybko zmieniający się obszar i to co obowiązywało rok temu, może nie być dziś aktualne.

 

Potrzebujesz kilku słów otuchy?

Zakres sprawdzanej wiedzy, nie ma co ukrywać jest bardzo szeroki. Przeglądając sylabus, materiały pomocnicze pojawia się myśl „może jednak nie😊, może zdam ten egzamin innym razem”. Chcę wam powiedzieć, że nie taki diabeł straszny jak go malują. Prawdą jest, że przygotowanie się do egzaminu wymaga wysiłku, ale pamiętajcie, że my ludzie digitalu i marketingu posiadamy tę wiedzę. A przygotowywanie się do certyfikacji bardzo fajnie nam ją układa w głowie. Pozwala się na chwilkę zatrzymać, popatrzeć na obszary, którymi się zajmujemy, z dystansu. Myślę, że przygoda z certyfikatem Dimaq wielu z was zainspiruje do nowych działań. Pewnie, niektóre tematy odkryjecie na nowo. Sam egzamin przebiega w bardzo fajnej atmosferze. Owszem jest oficjalnie, towarzyszy nam komisja, nie ma ściągania, nie ma gadania ale….Zarówno przed wejściem na salę egzaminacyjną jak i po egzaminie czekają was fajne rozmowy z ludźmi z branży, którzy tak jak wy, postanowili potwierdzić certyfikatem Dimaq swoje kompetencje. Nie będę oszukiwać, emocje są ogromne i radość wielka jak się widzi wynik „egzamin zdany pozytywnie”. Zapytacie „ciekawe jakie miałabyś zdanie gdybyś nie uzyskała certyfikatu?” Szczerze, to nie wiem. Lubię myśleć o tym, że wtedy cieszyłabym się uporządkowaną wiedzą w mojej głowie, zastanowiłabym się który obszar sprawił mi trudność. Pogłębiłabym wiedzę i pewnie przystąpiłabym do egzaminu jeszcze raz.

Trzymam za was kciuki, do zobaczenia na wydarzeniach recertyfikacyjnych.

Aldona Racławska

Digital and Communication Director

POWRÓT DO AKTUALNOŚCI